Rauhoittumisen hetkiä

02.09.2019


Työssäni kohtaan usein asiakkaita, jotka pohtivat keinoja arjessa itsensä rauhoittamiseen. Tarve tälle on korostunut, koska usein nykyajan työpäivissä vauhti kulkee toimesta toiseen, ilman päivän aikana tapahtuvia rauhoittavia hetkiä. Sama meno jatkuu usein vielä illalla ja nukkumaan mennessä ajatusten tulva valtaa mielen, eikä mieli anna rauhaa unen tavoittamiseen.

Käsittelemme asiaa usein tiedollisella tasolla sitä, miten mielemme toimii. Mieli kun tuottaa ajatuksia ja koemme tunteita, jotka tuntuvat myös kehossamme. Vauhdikkaan päivän jälkeen voimme olla jatkuvassa ylivireysitilassa ja se saa meidät tuntemaan itsemme levottomaksi ja pyörimään sängyssä edestakaisin. Tiedämme tänä päivänä hyvin sen, miten tärkeää levollinen ja palauttava uni on meille kaikille. Ilman unta emme vain yksinkertaisesti voi elää.

Totean usein asiakkailleni, että me kaikki olemme itsemme rauhoittamisessa samassa veneessä. Ei ole olemassa ketään sellaista kokevaa ja tuntevaa ihmistä tai vaikkapa mielen parissa työtä tekevää asiantuntijaa, kenen ei tarvitsisi pitää tästä asiasta huolta. Jokaisen meidän on syytä oivaltaa rauhoittumisen merkitys kokonaisvaltaisen hyvinvointimme kannalta ja jokaisen meidän on löydettävä itsellemme sopivia rauhoittumisen tapoja, joilla tuotamme elämäämme lisää myös hallinnan kokemuksia.

Rauhoittamisen onnistuminen lähtee siitä, että tiedostamme sen merkityksen hyvinvointimme kannalta. Se ei kuitenkaan vielä riitä. On ensin käytävä mielessään keskustelu siitä, mitä oikeasti itse haluan. Pelkän tarpeen oivaltaminen ei riitä, jos emme oikeasti halua. Meidän tuleekin pohtia, mitä oikeasti haluamme tavoitella ja omakohtaisesti pohtia keinoja siihen, miten voimme sen tavoittaa. Yhtä ja ainoaa oikeaa ratkaisua ei ole olemassa, vaan jokainen meistä kehittää omat valintansa ja ratkaisunsa, joilla rauhoittaminen on mahdollista.

Pohdi siis, mikä sinulle itsellesi on tärkeää ja sellaista, jota aidolla tavalla arvostat. Jos oma hyvinvointisi on sinulle tärkeää, valitse toimet sen mukaan ja pohdi valintoja tehdessäsi, viekö tämä valinta sinua siihen suuntaan, mitä olet tavoitellut? On myös hyvä muistaa, välillä meistä jokainen ajautuu toimissaan harhateille, eikä kukaan meistä ole täydellinen. Armollisuutta siis myös peliin.

Henkilökohtaisella tasolla, toimiva työpäiväni rauhoittumisen tapa on se, että pyrin rauhoittamaan itselleni jokaisen päivän aikana rauhallisen kahvihetken. Sellaisen hetken, jossa istun aloillani ja juon vain kahvia. Jos ajatuksia tulvii mieleeni, palautan itseni takaisin siihen mitä olen tekemässä ja tarvittaessa totean itselleni ”minä juon nyt vain kahvia”. Rauhoittumista tarjoavan kahvihetken jälkeen olen jälleen paljon valmiimpi kohtaamaan muita päivääni liittyviä asioita. Tämän rauhoittumistavan mukaan olen oivaltanut ja oppinut luomaan päivääni myös muita rauhoittumisen hetkiä ja huomannut sitä kautta myös niiden tärkeän merkityksen hyvinvointiini.

Millaisia rauhoittumishetkiä sinä voit kehittää päivääsi?

Jari Hautamäki